The most amazing holiday ever!

9 januari 2020 - Melbourne, Australië

Hoi Allemaal!

Deze blog gaat helemaal over de twee weken vakantie die ik samen met Dave heb gehad de afgelopen twee weken. Het was absoluut een geweldige vakantie en we hebben er enorm van genoten. We zijn een week lang op roadtrip geweest langs de kust van Adelaide naar Melbourne om vervolgens nog een week in Melbourne vakantie en nieuwjaar te vieren. We hebben ontzettend veel mooie en leuke dingen meegemaakt, dus dit wordt een lange blog ;)

Na een lange week waarin het hier 4 dagen boven de 40 graden is geweest, kwam op zaterdag 21 december  Dave na een lange 24 uur durende vlucht eindelijk aan op het vliegveld in Adelaide, en wat hadden we hier beide lang naar afgeteld. Het was ontzettend fijn om elkaar weer te zien, maar ook wel een beetje gek. Aangezien het al avond was en Dave moe was van de lange vlucht, zijn we snel met een Uber naar huis gegaan en vrij snel gaan slapen. De dag erna zijn we samen de stad in geweest om Dave wat van Adelaide te laten zien, waar ik al 4 maanden zit. We hebben wat geshopt in het centrum (vooral losgegaan in de bordspellenwinkel) en hebben een paar uur besteed in de Botanic Gardens. S'avonds hebben we zelf gekookt en een lekker wijntje gedronken. En natuurlijk een spelletje uitgeprobeerd.

WhatsApp Image 2020-01-05 at 12.47.50

Op maandag was het tijd om aan de roadtrip te beginnen. Ik had van tevoren de hele route uitgeplant en alle tussenstops en campings geboekt. De bedoeling was om in 7 dagen langs de kust van Adelaide naar Melbourne te rijden, onder andere over de Great Ocean Road en ongeveer 1300 km af te leggen.

RouteWhatsApp Image 2020-01-05 at 12.45.17

Na het ophalen van ons busje (de El Cheapo, we zijn nog arme studenten hé) en het halen van de nodige boodschappen zijn we naar Cleland Wildlife park gereden. Dit ligt een uurtje buiten Adelaide en heb ik 4 maanden geleden met Job ook al eens bezocht. Hier kan je kennismaken met de dieren van Australië en de kangoeroes aaien en voeren. Absoluut iets wat erg leuk is, want kangoeroes en koala's wil je toch wel graag zien als je in Australië bent. Helaas konden we dit keer niet op de foto met de koala's door de hitte.

WDDN7451WhatsApp Image 2020-01-05 at 12.47.47IMG_1536

WhatsApp Image 2020-01-05 at 12.48.06WhatsApp Image 2020-01-05 at 12.47.33WhatsApp Image 2020-01-05 at 12.47.23 (1)

Na een middagje in Cleland hebben we een klein uurtje doorgereden naar onze eerste camping in Murray Bridge. Hier hebben we gelijk de BBQ aangestoken en ons busje wat gezelliger gemaakt. Na het eten hebben we nog kort een spelletje gespeeld en kregen we bezoek van een hele zwerm muggen... Gelukkig hebben we de meeste doodgeslagen maar helaas liepen we beide de dag erna rond met een paar flinke muggenbulten. Vreemd genoeg hebben we na deze avond geen mug meer gezien. Ook het 'bed' in het busje bleek, naar verwachting, niet heel erg lekker te slapen en Dave was ook wat te lang voor het bed. Maar al met al waren we erg tevreden met ons busje en sliepen we de dagen erna een stuk beter.

IMG_1546IMG_1547

IMG_1548WhatsApp Image 2020-01-05 at 12.46.58

Op dinsdag begonnen we dan echt aan onze roadtrip en we hadden gelijk zo'n 4,5 uur te rijden. Na een uurtje rijden bereikten we Coorong National park waar we zo'n twee uur doorheen hebben gereden (de snelweg loopt hier gewoon doorheen). Dat is trouwens wel bijzonder, we hebben 7 dagen lang eigenlijk alleen maar over de Princess Highway gereden, de snelweg loopt hier gewoon door de middle of nowhere en dan weer door een dorpje. Ook de snelweg oversteken is gewoon een ding. Je kan je wel voorstellen dat het hiervoor erg rustig moet zijn op de weg, en dat was het ook. We hebben de nodige kilometers afgelegd terwijl we maar een enkele auto zijn tegengekomen. In Coorong hebben we ook nog een trail van een uurtje gelopen en wat meer kunnen zien van de natuur.

WhatsApp Image 2020-01-05 at 12.45.20WhatsApp Image 2020-01-05 at 12.45.16SCND8678

Onze route ging verder via de plaatsjes Kingston SE, Robe en Beachport. Kingston staat bekend om zijn reusachtige krab, waar we natuurlijk even een korte fotoshoot mee hebben gehouden. Onderweg passeerden we ook een aantal wijngaarden en aangezien het bijna kerst was (en we natuurlijk wel wijn fans zijn) moest daar ook even een tussenstop gehouden worden. We reden weer weg met een goede fles 2016 Shiraz van de wijngaard.

IMG_1563IMG_1570

Na wat boodschappen te hebben gedaan in Millicient reden we richting de kust naar Canunda National park, waar we die avond zouden slapen. Die avond zouden we voor het eerst in een National park kamperen, waar maar een klein groepje mensen terecht kon en met naast een toilet (een toilet pot met een gat in de grond) niets had qua faciliteiten. Dit werd dus de eerste keer dat we op ons eigen gaspitje gingen koken. Ondanks, of misschien wel hierdoor, was het een fantastische ervaring. De locatie was echt prachtig. Na een 10 minuten ritje door het park over onverharde wegen kwamen we aan op de kampeerplaats waar we ons busje in een inham wegzetten. Ongeveer 5 minuutjes lopen over de duinen bracht je naar het strand, een compleet leeg strand. Na pasta gekookt te hebben, zijn we met een picknickkleed en de fles wijn op een duin aan het strand gaan zitten om naar de zonsondergang te kijken. Heel erg bijzonder op een bijna verlaten strand.

IMG_1583IMG_1582

IMG_1590IMG_1593

IMG_1596IMG_1597

IMG_1601IMG_1605

Op woensdagochtend hebben we ontbeten met pannenkoeken en wilde we weer de weg opgaan. Helaas startte onze auto niet meer... Het leek alsof de accu leeg was, wat vrij onmogelijk was, maar toch. Aangezien we in een national park zonder bereik en met 2 andere mensen zaten, waren onze opties gelimiteerd. Gelukkig stond op de plek naast ons een erg aardige behulpzame man met startkabels die ons weer de weg op heeft geholpen. Waarschijnlijk zat de accu niet helemaal goed aangesloten, maar gelukkig waren we dus snel alsnog op weg! Op de weg het park uit kruiste een slang nog ons pad, best wel indrukwekkend.

Onze eerste tussenstop die dag was bij het dorpje Mount Gambier. Hier ligt een enorm meer in een vulkaankrater van gemiddeld 80 meter diep. Het meest toffe aan het meer was dat het prachtig helder blauw was, het heet dan ook Blue Lake. Onze route vervolgde zich naar het stadje Nelson. Hier reden we een stuk naar de kust om een lunchpauze te houden bij Oxbow Lake, wat opnieuw een prachtig stukje natuur is.

IMG_1627IMG_1637IMG_1642

Na de lunchpauze reden we door naar Mount Richmond. Dit national park gelegen op een berg was van tevoren niet een van de must-see plekken en ik kon er weinig over vinden, maar toen we hier eenmaal waren bleek het een van de hoogtepunten. Vanaf de top van de berg hebben we een wandeling gemaakt, de nature trail, door het gebied. Er was geen mens te bekennen en ook de route was vrij dichtbegroeid, dus het leek niet alsof dit nog veel gebruikt werd. We hebben enorm genoten van dit prachtige stukje natuur en onze tijd besteed met luisteren naar de natuur en proberen wilde dieren te spotten. Tijdens onze wandeling hebben we koala's horen brullen, iets groots in de bosjes horen bewegen en een slang zien wegschieten. Helaas zagen we geen dieren, totdat we op het punt stonden te vertrekken. Tijdens onze toiletpauze hoorden we weer een koala brullen en deze keer konden we hem zien zitten in de boom naast ons en ook toen we het park weer uitreden, kruisten twee kangoeroes ons pad. Heel gaaf!

IMG_1669IMG_1657IMG_1662

De laatste stop van de dag was bij Cape Bridgewater, waar aan de kust prachtige kliffen te zien waren. Ook staat hier het zogenaamde 'versteende bos'. Een stukje natuur wat eruit ziet als versteende bomen, maar eigenlijk grond is wat door het water deze vorm heeft gekregen. De dag eindigde in het kerstdiner op een familiecamping in Port Fairy. In de camping keuken hebben we vegetarische burrito's gemaakt en de rest van onze goede fles wijn leeggedronken. Ook waren we begonnen aan 'The Witcher' op Netflix, die we met z'n maar 8 afleveringen een week later al uitgekeken hadden, een aanrader dus!

IMG_1701IMG_1698

Op donderdag begonnen we dan echt aan de Great Ocean Road met al zijn highlights. De dag begon met een rondje rijden door Tower Hill State Game Reserve, helaas hadden we geen tijd voor een wandeling hier, maar het gebied was wel erg mooi. De Great Ocean Road voert je langs meerdere natuurverschijnselen langs de kust die de moeite waard zijn om even te stoppen, wat we natuurlijk allemaal hebben gedaan. Van de Grotto, Londen Bridge, Bay of Island tot de meeste bekende 12 Apostles (waarvan er vandaag nog maar een stuk of 6 overeind staan), alle foto's zijn terug te vinden in het mapje bij foto's :) Ook kwamen we deze dag in aanmerking met de mensenmassa toeristen. Tot nu toe was het vooral heel stil geweest overal, maar de Great Ocean Road en voornamelijk de 12 Apostles is vrij populair onder toeristen. Gelukkig gingen de meeste auto's de andere kant op en hebben we mooi alle file vermeden.

IMG_1863IMG_1737IMG_1776

Die avond zou ook weer een bijzondere avond worden, want we sliepen opnieuw in een national park. Dit keer in Otway National Park aan de Aire River. Hier hebben we opnieuw lekker gekookt (al was op het einde ons gas op) en werden we vergezeld door een kangoeroe! We hebben hem Frank genoemd. Ook vlogen er een hele hoop kaketoes over ons heen (met een hoop herrie). Het was weer erg bijzonder!

IMG_1800IMG_1802IMG_1789

Op vrijdag was onze eerste stop de Tree Top Walk in Otway National Park. Deze route loopt door het regenwoud met 50 meter hoge bomen met deels een loopbrug op hoogte en een uitkijktoren van zo'n 45 meter hoogte. Hierna hebben we nog een uurtje door het gebied heen geslingerd. Absoluut heel gaaf.

IMG_1819IMG_1821IMG_1833

De rest van de dag hebben we over de Great Ocean Road gereden met prachtige uitzichten op de zee, de stranden en de kliffen. Tussendoor zijn we nog gestopt in de buurt van Grey River waar je volgens Google erg goed koala's kon spotten. Hier hebben we dus een wandeling door het gebied gedaan. Iets met mijn google-skills is hier niet helemaal goed gegaan, want we hebben geen koala gezien. Ook onze route, opnieuw een nature trail, werd al vrij snel een soort jungle tocht toen het begaanbare pad begroeid werd met varens en omgevallen bomen. Toen de route toch echt ophield bij een riviertje, zijn we toch maar omgedraaid. Ondanks het gebrek aan koala's op onze Koala Walk, was het wel weer een mooi stukje natuur.

IMG_1843IMG_1851IMG_1849

Die avond verbleven we in Breamlea op een kleine camping aan het strand. Omdat het die dag best wel warm was geweest, meestal was het s'ochtends en s'avonds vrij fris en overdag scheen de zon goed, zijn we toch even in naar het strand geweest en de koude zee ingegaan.. Daarna hebben we nog even gebruik gemaakt van de BBQ en weer lekker gaan slapen.

IMG_1868IMG_1869

De volgende ochtend begonnen we aan het laatste stukje van onze roadtrip. We hadden het grootste gedeelte al gehad en alle prachtige natuur achtergelaten. Zaterdag stond een bezoek aan het kustplaatsje Queenscliff op de planning om vervolgens de middag door te brengen in de stad Geelong. Aangezien we op zondag al om 1 uur ons busje moesten inleveren in Melbourne, zouden we dichtbij in het plaatstje Werribee slapen. Helaas liep deze dag wat anders van verwacht. Na een ochtend rondgelopen te hebben in Queenscliff, wat overigens een erg leuk klein plaatsje is, wilden we om 1 uur weer verder rijden. Helaas dacht ons busje daar anders over en wilde niet meer starten. Gelukkig stonden we goed geparkeerd onder een boom en waren de mensen voor wiens huis we stonden ons meerdere keren hulp en water aangeboden. Om een lang verhaal kort te houden, na een aantal uur wachten en een bezoekje van de lokale wegenwacht was de conclusie dat het busje niet meer ging rijden en het weggesleept moest worden. Gelukkig zaten we maar zo'n anderhalf uur van Melbourne vandaag en aangezien we niet meer veel op de planning hadden, zijn we met de towtruck meegereden naar Melbourne en hebben we daar in een hotel geslapen. Al met al waren we om 7 uur in het hotel, waar we toch ook wel weer blij waren met een lekker bed, een eigen badkamer en een lekkere schnitzel. Er was nu echt een einde gekomen aan onze roadtrip, wat hebben we ervan genoten!!

IMG_1870IMG_1871

Maar met het einde van de roadtrip was onze vakantie pas halverwege, want we hadden nog een hele week om van Melbourne te genieten. Na een goed ontbijtje op de zondagochtend zijn we naar onze AirBnb gereisd. Hier werden we goed ontvangen op de 14e verdieping in een appartementencomplex in de wijk Docklands. De kamer en eigen badkamer waren prima, al weet ik niet of we de volgende keer weer voor een airbnb zouden kiezen. Het was toch wel een beetje ongemakkelijk om bij iemand in zijn huis te komen wonen. We hadden deze plek vooral uitgekozen op zijn locatie, die gelukkig wel perfect was. De rest van de dag zijn we even de stad in geweest. In Melbourne kan je in het centrum gratis met de tram reizen, dus dat was erg fijn. We kwamen er wel snel achter dat we toch wel erg moe waren en we hebben dus niet zo lang rondgelopen. Aan het einde van de middag zijn we naar de bioscoop geweest om Frozen 2 te bekijken. Het eerst wat opviel waren de enorm luxe stoelen met uitklapbare voetensteunen, zo wordt naar de bioscoop gaan helemaal leuk! Na genoten en gelachen te hebben van de film was het tijd om ergens een hapje te gaan eten. We eindigden bij een bierbrouwerij om met fish en chips en een schnitzel een lekker biertje te drinken.

IMG_1876IMG_1885IMG_1878

Op maandag was het flink warm in Melbourne, zo'n 45 graden. Niet echt weer om veel te doen dus. Na lekker uitgeslapen de hebben die ochtend zijn we in de middag naar het aquarium geweest, en we waren niet de enige die dit een goed idee vonden met 45 graden. Ondanks de drukte was het ontzettend leuk. We hebben veel coole vissen en kwallen gezien. Het grote aquarium is zeker een aanrader voor als je in Melbourne bent! Die avond hebben we voor onszelf pasta gemaakt en hebben we s'avonds een beetje uitgerust.

IMG_1896IMG_1911

IMG_1908IMG_1920

Op dinsdag, oudjaarsdag, zijn we nog even het centrum in gegaan om wat te shoppen in het outlet centre. S'avonds zijn we bij aan de docks naast onze airbnb wat gaan eten. Deze keer was het een wok restaurant die echt verrassend lekkere gerechten hadden. In de avond was het tijd voor een feestje! We hadden vooraf kaartjes gekocht voor een all-in feestje om de hoek bij onze airbnb om het nieuwe jaar op een goede manier in te luiden. Het was zeker een mooi feestje op een mooie locatie. Helaas kwam het vuurwerk dit jaar niet van de brug, waar we perfect uitzicht op hadden, maar van de andere kant. We zijn dus nog even naar buiten gelopen om het vuurwerk nog goed te zien. Heel vreemd is dat na 10 minuten het stil is en iedereen weer naar huis gaat. De hele dock stond inmiddels namelijk vol met mensen om het vuurwerk te bekijken. Al met al was het een goed begin van het nieuwe jaar!

IMG_1921_2IMG_1926

Op 1 januari hebben we eigenlijk het grootste deel van de dag op bed gelegen en series gekeken, we konden wel wat rust gebruiken. Tegen het einde van de middag zijn we er toch nog even op uit geweest. Om de hoek lag een groot reuzenrad, de Melbourne Star, wat vergelijkbaar is met de London Eye. Vanaf daar had je een goed uitzicht over de stad. Hierna zijn we lekker uiteten geweest bij de all-you-can-eat sushi en grill. Helemaal geen slecht begin van het nieuwe jaar :)

IMG_1932IMG_1928IMG_1933

Op donderdag begonnen we de dag met een escape room, iets wat we al langer eens samen wilden doen. We moesten samen de schuilplaats van een dief binnendringen wat zich bevond een een mijn. Het was erg leuk en goed gemaakt, al was het wel wat te makkelijk voor ons, na 45 minuten stonden we weer buiten met minieme hints. Wel waren we beide erg enthousiast en wilden we graag nog eens terugkomen om een moeilijkere kamer te proberen. Na onze succesvolle escape room hebben we nog wat verder door de stap gewandeld en kwamen we uit bij de Euraka toren. Dit appartementencomplex van 88 verdiepingen hoog heeft op de 88e verdiepen een skydeck die je kan bezoeken. De lift brengt je in 45 seconden naar de top waar je opnieuw een prachtig uitzicht hebt over Melbourne. In de avond zijn we opnieuw uiteten geweest, dit keer bij een steakhouse die volgens de recensies erg goed zou zijn. Met een prachtig uitzicht op de haven hebben we hier heerlijk gegeten.

IMG_2093IMG_1937IMG_1950

Op vrijdag hebben we dus opnieuw een escape room gedaan. Dit keer kwamen we terecht in een klein museum waarvan de werknemers verdwenen. Deze kamer bleek inderdaad wat uitdagender en na de puzzels in de eerste kamer opgelost te hebben, kwamen we terecht in een hele creepy tweede kamer, compleet met enge poppetjes en een gefluister. Al met al hebben we een paar hints nodig gehad, al waren we waarschijnlijk uit de meeste wel uitgekomen als we even wat meer tijd hadden genomen, en rond het uur de kamer weer uit gevlucht door de kast. Officieel was onze tijd al op, maar dat kwam vooral omdat we blijkbaar iets meer kracht moesten zetten op een van de correcte puzzels waar het sleuteltje tevoorschijn zou komen. Dat sleuteltje heb ik uiteindelijk net na de 60 minuten toch te pakken gekregen en zo zijn we alsnog ontsnapt. Hierna liepen we naar de rivier waar we een rondje mee hebben gevaren over het water. Die dag was Melbourne erg mistig, de hele stad was gehuld in rook van de nabijgelegen bosbranden. Het is enorm erg wat hier in Australië aan de gang is met alle branden. Gelukkig hebben we zelf tijdens onze roadtrip geen last gehad van branden en krijg je er in de stad verder weinig van mee. Na een lekkere pizza zijn we in de avond naar de theatershow 'The Choir of Men' geweest. Hier hebben we een enorm leuke avond gehad. The choir of men bestaat uit 9 Britse mannen die in een kroegsetting liedjes zingen. Aan het begin van de show werd je uitgenodigd om een biertje mee te komen drinken in hun 'pub' en tijdens de show kreeg Dave nog een extra biertje. Naast dat ze erg grappig waren, zongen ze ook nog heel goed.

IMG_1952IMG_1955

IMG_1957IMG_1958

Helaas kwam er op zaterdag toch echt een einde aan onze vakantie. Na het pakken van onze koffers hebben we nog een klein rondje door Melbourne gelopen en toen werd het toch echt tijd om naar het vliegveld te gaan. Dave zou om 7 uur s'avonds weer naar Nederland vliegen en ik zou om dezelfde tijd een vlucht naar Adelaide nemen. Ik heb het ontzettend zwaar gehad met afscheid nemen en accepteren dat onze fantastische vakantie samen echt voorbij was. Inmiddels ben ik weer een beetje opgang met onderzoek doen en is het vooruitzicht dat ik over 3 maanden weer in Nederland ben, goed genoeg.

IMG_1963IMG_1974

Maar wat hebben we een bijzonder, geweldige, prachtige vakantie gehad samen! <3

Bedankt allemaal voor het lezen, ik hoop dat jullie een beetje genoten hebben van onze verhalen en foto's. We hebben natuurlijk nog veel meer foto's gemaakt en een hoop daarvan zijn nog te zien onder het foto-tabje op deze blog :)

1. Ria Pool:
    9 januari 2020
    Met plezier heb ik je verhaal gelezen.
    Fijn dat jullie dit met zijn tweeën gedaan hebben. Een fantastische vakantie en een mooie herinnering voor later.
    Veel succes met je onderzoek en zoals je schreef, over 3 maandjes ben je weer thuis.
    Groetjes van Henk en mij.
  2. Marianne Emons:
    10 januari 2020
    Leuk Marly dat je ons allemaal heb mee laten genieten van jullie mooie vakantie. Wij waren erg benieuwd hoe jullie het hadden gehad. Fijn dat jullie geen last hebben gehad van de branden. Groetjes van Opa en Oma van Dave en we hopen je snel weer te zien. Jij nog n fijn verblijf in Australie.