De eerste twee weken in Australië

7 september 2019 - Adelaide, Australië

Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk wat tijd om jullie te vertellen over mijn eerste (bijna) twee weken in Adelaide.

Vorige week maandag was het zover, om half 4 in de middag vlogen Job en ik richting Adelaide vanaf het vliegveld in Düsseldorf. Met een volle auto (mijn ouders, mijn zusje, mijn vriend en ik) gingen we om 10 uur richting het vliegveld. En het afscheid nemen, iets waar ik al weken tegenop zag, kwam toch echt steeds dichterbij. Na het inchecken van onze koffers (gelukkig mochten we 30 kg meenemen), hebben we nog wat gegeten en toen was het toch echt tijd om door de douane te gaan en een uurtje later zaten we in het vliegtuig, het grote avontuur ging dan toch echt beginnen! We vlogen met Emirates in een groot vliegtuig met een persoonlijk entertainment scherm voor ons neus. De eerste 6,5 uur vliegen naar Dubai gingen prima en we kwamen rond 10 uur aan op het vliegveld. Gelukkig hoefden we niet al te ver te lopen naar onze gate, want het vliegveld is echt mega groot.

AJYA4199

Zo'n twee uur later zaten we in ons tweede, wat kleiner en minder luxe, vliegtuig richting Adelaide. Helaas beviel deze tweede vlucht van 12,5 uur wat minder goed. De eerste paar uur probeerde ik wat te slapen, wat een paar korte dutjes werden. De vlucht van Dubai naar Adelaide ging grotendeels over de oceaan en in combinatie met slecht weer betekende dit veel en heftige turbulentie, waar ik blijkbaar erg slecht tegen kon. Ik werd met nog 8 uur te gaan enorm misselijk en dit heeft geduurd totdat we weer op de grond stonden. De eerste blikken van Adelaide vanuit het vliegtuigraampje waren fantastisch, het was inmiddels 8 uur in de avond in Adelaide en de hele stad was verlicht. Eenmaal op de grond moesten we eerst langs de paspoort controle en vervolgens langs een extra koffer controle. Australië is erg beschermend over hun natuur waardoor je niet zomaar etenswaren of andere dierlijke producten het land mee in mag nemen. Eenmaal door de controles heen, namen we de bus richting ons hostel, waar we de eerste paar dagen zouden verblijven tijdens het zoeken naar een kamer. We verbleven in het YHA hostel, wat een echte aanrader is als je ooit door Australië wil reizen. Het heeft prima schone kamers en een grote woonkamer met ruime keuken. Het enige voordeel van zo'n 30 uur achter elkaar wakker blijven, was dat we rond 12 uur lokale tijd prima in slaap vielen en beide totaal geen last hebben gehad van een jetlag, terwijl het hier toch 7,30 uur later is dan in Nederland.

De dagen daarna hebben we verschillende dingen geregeld, zo hebben we een bankrekening geopend, langs de universiteit geweest en een OV kaart gehaald. Het openbaar vervoer is hier trouwens heel anders geregeld dan in Nederland. Zo betaal je hier per rit hetzelfde bedrag en maakt het niet uit hoever je dan reist. Wij hebben nu onbeperkt reizen voor 28 dagen voor 50 dollar (30 euro) en het stikt hier van de bussen die allerlei kanten op gaan.Ook zijn we begonnen met de huizenjacht. De grootste uitdaging hierin was het vinden van twee beschikbare kamers in één huis. Veel van de advertenties waar we op reageerden bleken nog maar 1 kamer beschikbaar te hebben. Uiteindelijk zijn we op vrijdag bij het eerste huis gaan kijken. Hier waren alle 4 de kamers nog vrij en daar eenmaal aangekomen, snapten we gelijk waarom. We stonden in een redelijk oud huis waarvan de eigenaar 'gemeubileerd' niet helemaal goed had begrepen. In iedere kamer stond een bed met een oud, vies matras, een rek voor je kleding en een klein vies bureautje. Ook de 'woonkamer' mocht niet echt zo genoemd worden, dit ging hem dus niet worden. De zaterdag hebben we besteed aan alle websites uitpluizen voor beschikbare kamers en op maandag hadden we nog twee bezichtigingen. De eerste was in een klein maar modern huis, het was opzich wel prima, behalve dat de kamer ook heel klein was. De tweede bezichtiging was in een groot, gedeeld huis. Hier waren we meteen beide enthousiast over en een dag later konden we verhuizen. In dit huis wonen 7 mensen tussen de 20-30 jaar. Ik heb op de bovenverdieping een redelijk grote kamer en Job slaapt beneden. Het huis ligt in Prospect, een suburb aan de bovenkant van Adelaide. De locatie is fijn, er rijden twee verschillende bussen ieder kwartier richting het centrum en de universiteit, waar je ongeveer een half uur over doet. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, het adres is: 36 Braund Rd, Prospect, SA, 5082.

WhatsApp Image 2019-09-02 at 16.07.23

Naast een hoop geregel, kon een beetje sight seeing in de eerste week natuurlijk ook niet ontbreken. We hebben een bezoek gebracht aan de Botanische tuinen, een enorm park naast de universiteit en zijn we een dagje naar de dierentuin geweest. Natuurlijk gaan we binnenkort ook de kangoeroes en koala's in het wild bewonderen, maar het was toch wel leuk om ze alvast eens te gaan bekijken. Meer foto's zijn te zien bij het foto tabje!

XKKJ4658IMG_0156

Deze week stond vooral in het teken van verhuizen en de kamer een beetje leuk inrichten, een bezoekje aan de Ikea kon dus niet ontbreken. Verder zijn we een paar keer op de universiteit langs geweest voor een introductie en een lezing met netwerkborrel. Volgende week ga ik echt beginnen met mijn project over het mijnen van astroïden in de ruimte!

1. SANDRA Ruijter:
    7 september 2019
    Geweldig dat je dit durft.
    Heel veel plezier en geniet ervan
    🏝🏝🏝😘😘
  2. Remmo & Elly:
    7 september 2019
    Erg leuk om te lezen Marly. ik hoop dat jullie gauw je draai gevonden hebben daar. Hou ons op de hoogte met dit soort leuke stukjes. Groetjes uit Kortenhoef
  3. Ton de Hoon:
    7 september 2019
    Marly geweldig om dit te mogen lezen heel veel sukkes
  4. Myriam Bogers:
    7 september 2019
    Wat leuk om te lezen Marly! Geniet ervan en schrijf zo af en toe een stukje! Groetjes uit Dorst 😉